«S’explica que els perfils creatius i innovadors es distingeixen per ser desordenats, ineficients i nerviosos; que els pot la vena anàrquica i l’incompliment sistemàtic dels terminis. Però… res és com sembla: es pot ser creatiu i innovador alhora que ordenat, resolutiu i tranquil». Així es presenta al seu perfil de Linkedin Agustí Brañas, economista expert en lideratge neuronal, creativitat i innovació, que serà present al 3r Congrés Masia i Territori com a participant de la taula rodona «La innovació agrària necessària per a la producció sostenible d’aliments». En aquesta entrevista parla sobre la innovació i creativitat al sector agrícola i valora si el sector, que no acaba de rebre el suport social que mereix, necessita o no una bona campanya de màrqueting.
- Sempre parla de la necessitat de ser innovador i creatiu. És innovador i creatiu el sector agrícola?
Sí. L’IRTA és un catalitzador per a experimentar i dissenyar solucions tecnològiques que permetin la seva aplicació i millorin la feina i la productivitat. Un bon exemple és l’aplicació de drons per a comprovar el moment de collir el raïm o les noves varietats de poma i ametller del seu programa de millora vegetal que ha obtingut.
- És possible una producció sostenible d’aliments que no sigui escandalosament cara?
Ara per ara és difícil conciliar el que és sostenible amb uns costos raonables de producció. Que sigui car o barat és quelcom subjectiu. El valor que s’atorga a alguna cosa és el que la població sigui capaç de valorar diferencialment, per posar un exemple, un enciam conreat de forma sostenible o un altre produït en un hivernacle. Per a nosaltres, és difícil apreciar el perquè de la diferència de preu.
- Com a persona no lligada directament a l’agricultura, quin camp de la innovació hauria d’explorar aquest sector, la manera de produir, la manera de comercialitzar…?
Totes les vies són bones per a innovar, però si n’he de fixar una com a prioritària, fixaria la de comercialitzar. Hi ha una paraula que quan tinc oportunitat l’etzibo: empeltar. El fruit que produeix el sector primari ja és bo. Cal millorar tot allò que l’envolta: la distribució i comercialització.
- Tot i ser un sector 100 % necessari, no es valora com cal al sector agrícola. Li falta una bona campanya de màrqueting al sector?
Sens dubte. Cal apropar la feina de pagès i tot el que representa per a la ciutadania i allò que representa el sector per a l’economia, a la vegada que per a la salut.
- És la IA aplicable al sector agrícola? De quina forma el pot millorar?
Més enllà de si la IA és aplicable o no al sector agrícola, jo començaria per fer més fàcil la feina administrativa als pagesos. És l’Administració la que s’ha de preguntar què puc fer per al món de la pagesia. I escoltar-los en majúscules. El pagès ha de dedicar el seu temps al tros, no pas a la tecnologia administrativa i tots els entrebancs que aquesta els hi posa.
- Quines àrees de millora veu en el sector?
Integrar solucions tecnològiques que els permetés tenir informació del mercat en temps real, a la vegada que millorar en termes de màrqueting i comercialització. Crec que les cooperatives estan desaprofitades i que se’n podria treure més suc.